Więcej niż trzy pociągnięcia grzebieniem. Tajemnice czesania włosów

autor:

Katarzyna Rapczyńska-Lubieńska

Na sucho czy na mokro? Z odżywką czy bez? W pielęgnacji włosów ważny jest nie tylko dobór odpowiednich kosmetyków, ale też akcesoriów. Zdradzamy tajniki prawidłowego czesania i podpowiadamy, jaką szczotkę lub grzebień warto wybrać.

Dla odbudowy włosów najczęściej stosujemy produkty z keratyną. Gdy chcemy zadbać o końcówki, korzystamy z olejków odpowiednio dobranych do porowatości. Skórę głowy zwykle oczyszczamy peelingami i szamponami. Pamiętajmy jednak, że same kosmetyki nie sprawią, że włosy będą wyglądać zdrowo. Równie ważny jest sposób pielęgnacji, zwłaszcza technika czesania. Jak robić to prawidłowo i jakich akcesoriów używać do włosów prostych, kręconych, a także cienkich lub wypadających?

Czesanie poprawia kondycję włosów

Regularne czesanie włosów sprawia, że fryzura pięknie odbija światło i jest bardziej lśniąca. W trakcie szczotkowania oczyszczamy też skórę głowy – pobudza się mikrokrążenie, pory zostają odblokowane, a martwy naskórek usunięty. Dzięki temu włosy rosną lepiej, są zdrowsze, a podczas mycia możemy dostarczyć im więcej składników aktywnych. Skoro o tym mowa, nie każdy wie, że gruczoły łojowe wytwarzają sebum, które jest naturalną substancją odżywczą i ochronną. Szczotka może je rozprowadzać na całej długości, przez co włosy stają się mocniejsze, gładsze i bardziej odporne na uszkodzenia.

Włosy powinniśmy czesać regularnie, przynajmniej raz dziennie. Pamiętajmy jednak, że jest wiele rodzajów włosów – proste, kręcone, grube, cienkie itd. Jeżeli nie pielęgnujemy ich systematycznie i we właściwy sposób, może dojść do mikrouszkodzeń na długości, a nawet do łamania się łodygi włosa. W efekcie odstające końce dają wrażenie tzw. choinki. Istotne jest więc, by w trakcie czesania stosować właściwą technikę i odpowiednio dopasowane akcesoria.

Kerabione Szczotka z włosiem dzika, dla włosów cienkich i osłabionych

Zapobiega plątaniu i elektryzowaniu

Ogranicza wypadanie włosów

Nadaje połysk i miękkość

Nie wyrywa i nie łamie włosów

Zrobiona z naturalnych materiałów

Do włosów cienkich i osłabionych

1
Liczy się technika – jak czesać włosy?

Robimy to codziennie, ale czy na pewno prawidłowo? Bywa, że zbyt szybkie i agresywne rozczesywanie włosów może naruszać ich strukturę. Nawet jeśli nie zauważymy tego od razu, efekty będą widoczne po czasie i wtedy zaczniemy zastanawiać się, co spowodowało taki problem. Niewskazane jest szarpanie włosów i czesanie ich zaraz po umyciu. Mokre pasma są bardzo podatne na uszkodzenia, dlatego należy obchodzić się z nimi w delikatny sposób. Najlepiej lekko odcisnąć i odczekać kilka minut albo użyć suszarki z chłodnym nawiewem.

Włosy zaczynamy czesać od końcówek, stopniowo i delikatnie rozdzielając splątane kosmyki. Jeśli borykamy się z kołtunami lub "supełkami", możemy nałożyć serum z olejkiem arganowym, dodatkową porcję maski lub odrobinę odżywki bez spłukiwania. Pamiętajmy, że włosy zawsze czeszemy od dołu, kierując się ku górze aż do nasady. Róbmy to w tym samym kierunku, w jakim myjemy włosy – jeżeli myjemy je nad wanną ze spuszczoną głową, włosy również wyczesujmy do dołu.

Różne rodzaje szczotek i grzebieni

W pielęgnacji włosów ważna jest nie tylko technika, ale i dobór odpowiedniej szczotki. Na rynku mamy wiele różnego rodzaju modeli, takich jak:

SZCZOTKA WIOSŁOWA

Do podstawowych akcesoriów zaliczamy tzw. szczotkę wiosłową. Nadaje się do każdego typu włosów: długich, krótkich, prostych czy kręconych. Jest całkowicie uniwersalna, niedroga i powszechnie dostępna. Jej zaletą jest to, że posiada poduszkę amortyzującą, dzięki czemu nie narażamy pasm na zniszczenie. Charakterystyczny układ igiełek pozwala też na wprasowanie odżywki we włosy.

SZCZOTKA TYPU VENT

Do rozczesywania włosów krótkich świetnie nadaje się szczotka typu vent, która jest też odpowiednia do modelowania z użyciem suszarki. Posiada charakterystyczną rączkę oraz igiełki zakończone kuleczkami, które nie podrażniają skóry głowy. Po jednej stronie znajdują się dłuższe igiełki, a po drugiej krótsze – odpowiedni ich rozstaw pozwala nadać włosom objętość. Taką szczotkę można również wykorzystać do modelowania fryzury.

SZCZOTKA PNEUMATYCZNA

Do włosów cienkich i osłabionych z tendencją do wypadania polecane są szczotki z naturalnego włosia (najczęściej dzika), które zbudowane jest z keratyny. Idealnie dopasowuje się do struktury pasm, wygładza je i dodaje objętości. Jeśli chodzi o tego rodzaju akcesoria, my polecamy szczotkę pneumatyczną Kerabione wykonaną w 100 proc. z naturalnych surowców, takich jak włosie dzika, ekologiczne drewno bukowe oraz kauczuk. Dzięki temu szczotka jest przyjazna nie tylko dla naszych dłoni i włosów, ale także środowiska. Dodatkowo wyposażona jest w otwór umożliwiający ruch powietrza na zewnątrz i do wewnątrz poduszki gumowej.

OKRĄGŁA SZCZOTKA

Jeżeli mamy włosy kręcone i chcemy je wyprostować, możemy użyć okrągłej szczotki, która doskonale współpracuje z suszarką. Przez to, że pokryta jest ceramiką, szybciej się nagrzewa i dłużej utrzymuje temperaturę. Włókna wykonane są w taki sposób, by dłużej utrzymywać ciepło i ułatwiać nawijanie pasm. Tego rodzaju modele często wyposażone są w funkcję jonizacji, która zapobiega puszeniu i elektryzowaniu się włosów. W przypadku, gdy nie chcemy prostować włosów, wypróbujmy szczotkę z ostro zakończonymi igłami. Do loków możemy stosować również specjalne szczotki stylizujące z gumową podstawą – ich zaletą jest to, że pozwalają na wydobycie mocniejszego skrętu.

SZEROKI GRZEBIEŃ

W przypadku włosów gęstych i lekko falowanych można użyć też grzebienia z szeroko rozstawionymi ząbkami. Im grubsze włosy, tym szerzej powinny być rozstawione ząbki. Przedtem jednak nałóżmy na mokre włosy maskę, która ułatwia rozczesywanie, a następnie rozczeszmy pasma. Jeśli mamy loki lub sprężynki, spróbujmy rozczesywać włosy na mokro. W przeciwnym razie włosy będą się bardzo puszyły.

Rekomendacja redakcji

Sprzymierzeńcy pięknej skóry i mocnych, zdrowych paznokci. Te składniki powinny znaleźć się w twojej diecie każdego dnia!

autor:

Agnieszka Małgorzata Adamska

Troska o urodę nie ogranicza się jedynie do stosowania kosmetyków. Żeby skóra i paznokcie zachwycały pięknym wyglądem, potrzebują także witamin i minerałów. Wyjaśniamy, jak zadbać o zdrową cerę i mocne paznokcie od wewnątrz.

"Jesteś tym, co jesz" – kiedy znana dietetyczka, Gillian McKeith wydała przełomową książkę pod tym tytułem, świadomość wpływu jedzenia na wygląd i samopoczucie była jeszcze dość niska. Dziś nikt z nas nie ma już wątpliwości, że zdrowie i uroda są bezpośrednim odbiciem naszej diety. Im bardziej zróżnicowany jadłospis, tym większa gwarancja, że organizm otrzymuje wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Warto pamiętać, że jedzenie to także niezawodny kosmetyk. Witaminy i minerały dostarczane wraz z pożywieniem zapewniają skórze dogłębne odżywienie. Podpowiadamy, co jeść, żeby zawsze wyglądać młodo i pięknie.

Postaw na białko

Nasza skóra i paznokcie w dużej mierze składają się z cząsteczek białka. W przypadku skóry kluczowymi aminokwasami są elastyna i kolagen – proteiny, które zapewniają jej elastyczność, sprężystość i odpowiednie napięcie, a także chronią skórę przed urazami mechanicznymi i sprawiają, że szybko się regeneruje. Nie bez powodu mówi się, że aminokwasy to cząsteczki młodości. Odpowiednia ilość białek w skórze zapewnia jej młodzieńczy wygląd i znacznie opóźnia procesy starzenia. Proteiny mają także za zadanie utrzymać odpowiedni poziom nawilżenia skóry poprzez uszczelnianie bariery naskórkowej, zapobiegając utracie wilgoci.

Z kolei głównym budulcem paznokci jest utwardzone białko zwane keratyną. Ten aminokwas zapewnia płytce odpowiednie nawilżenie i odporność na uszkodzenia, a także chroni jej warstwy przed rozdwajaniem. Jeżeli paznokcie stają się cienkie i łamliwe, może to oznaczać, że brakuje im keratyny. Nasz organizm wytwarza keratynę samodzielnie, wykorzystując do tego procesu białka dostarczane z pożywieniem. To cysteina i metionina – aminokwasy siarkowe, które nie tylko wzmacniają paznokcie, ale także zapewniają im zdrowy wygląd i blask.

Cenne proteiny znajdziemy przede wszystkim w mięsie (drób, wołowina, cielęcina), nabiale, rybach i owocach morza, jajach, orzechach, a także w nasionach roślin strączkowych. Dobrym źródłem białka są też kiełki pszenicy, otręby pszenne oraz komosa ryżowa.

Dieta pełna witamin

Witaminy są nieodzowne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. To dzięki nim w organizmie zachodzi wiele ważnych procesów wewnątrzkomórkowych. Dostarczając organizmowi wszystkich niezbędnych witamin, zapewniamy mu siłę i odporność. Piękny wygląd skóry i paznokci to także w dużej mierze zasługa witamin. W kosmetyce najczęściej możemy spotkać witaminy A, C i E, zwane powszechnie witaminami młodości. Na czym polega ich rewitalizujące działanie? Otóż każda z tych witamin zaliczana jest do grupy antyoksydantów (przeciwutleniaczy), które mają za zadanie walczyć z wolnymi rodnikami – szkodliwymi cząsteczkami niszczącymi barierę ochronną skóry.

Witamina A stymuluje produkcję kolagenu, opóźnia procesy starzenia, działa na skórę i paznokcie ochronnie i wspomaga ich regenerację. Znajdziemy ją m.in. w tłustych rybach, maśle, nabiale i jajach, a także w liściach szpinaku i jarmużu.

Nie bez powodu witamina C to jeden z kluczowych składników kuracji odmładzających. Ten cenny przeciwutleniacz ma zbawienny wpływ na zdrowie i kondycję skóry. Poza ochroną przed wolnymi rodnikami, witamina C zapewnia także skórze sprężystość, wyrównuje jej koloryt, niweluje stany zapalne i zapewnia piękny, młodzieńczy blask. Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w owocach cytrusowych, papryce, brokułach, brukselce i w kiszonkach.

Witamina E działa na skórę także ochronnie i odmładzająco. Przywraca jej prawidłowe napięcie i gładkość, uelastycznia, a także przyspiesza regenerację i gojenie się ran. Ten przeciwutleniacz ma także zbawienny wpływ na płytkę paznokci – poprawia krążenie krwi pod płytką, wzmacnia jej strukturę i dodaje paznokciom blasku. Witaminy E warto szukać w oliwie z oliwek, oleju słonecznikowym, migdałach, orzechach, kiełkach i zarodkach nasion zbóż. Niewielkie ilości tej witaminy znajdują się także w pomidorach, szpinaku, brokułach, brukselce, czarnej porzeczce i w brzoskwiniach.

Witaminy z grupy B mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie skóry. Co ciekawe, witaminy z tej grupy wzajemnie oddziałują na siebie. Często zdarza się, że zbyt mała ilość jednej z nich prowadzi do niedoborów kolejnych. Do grupy B zaliczamy m.in. niacynę, biotynę i ryboflawinę. Każda z nich działa wzmacniająco i regenerująco. Ponadto witaminy z grupy B stymulują produkcję białek w skórze, zapewniając jej zdrowy i młody wygląd. Ich dobrym źródłem są drożdże, mięso oraz rośliny strączkowe.

Minerały dla urody

Na piękny wygląd skóry i paznokci wpływają także składniki mineralne. Te najważniejsze to przede wszystkim krzem, miedź, cynk oraz selen. Dieta bogata w każdy z tych pierwiastków zapewnia młodzieńczy blask skóry oraz mocne, wytrzymałe paznokcie. Na czym polega ich działanie?

Krzem bierze udział w syntezie elastyny, kolagenu i kwasu hialuronowego – składników, które mają kluczowy wpływ na zdrowie i odporność skóry oraz płytki paznokciowej. Ponadto ten minerał wspomaga też regenerację i działa ochronnie na zewnętrzne warstwy skóry i paznokci. Krzem znajdziemy przede wszystkim w orzechach, a także w ziołach, warzywach strączkowych, ogórkach, cebuli i marchwi. Miedź ma działanie antybakteryjne, jest silnym antyoksydantem i wpływa na prawidłową pigmentację. W ten sposób pośrednio działa na wyrównanie kolorytu i opóźnia procesy starzenia. Dieta bogata w miedź poprawia także wygląd paznokci – zapobiega ich kruszeniu, łamaniu i rozdwajaniu się. Najwięcej miedzi zawierają ziarna sezamu, dyni i słonecznika, orzechy, płatki owsiane, grzyby, drożdże, wątroba cielęca, ostrygi, produkty pełnoziarniste, produkty zbożowe, ziarna słonecznika, a także zielone warzywa liściaste.

Cynk działa na skórę i paznokcie regenerująco – łagodzi stany zapalne, przyspiesza gojenie i wzmacnia strukturę skóry i płytki paznokciowej. Ten minerał znajduje się głównie w mięsie, rybach i owocach morza, a także w serach, jajach, pestkach dyni i nasionach słonecznika. Z kolei selen to minerał o silnym działaniu odmładzającym. Zapobiega utracie elastyczności skóry i przedwczesnemu powstawaniu zmarszczek. Niedobór selenu odbija się także na wyglądzie paznokci – stają się kruche i łamliwe. Żeby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tego pierwiastka, warto sięgać po takie produkty jak: orzechy, mięso, ryby, jaja, grzyby i pszenica.

To, co jemy, ma ogromny wpływ na wygląd naszej cery. Białko, witaminy i minerały zapewniają jej sprężystość, jednolity koloryt i zdrowy blask.
Paznokcie także potrzebują odżywienia, żeby mogły rosnąć zdrowe i silne. Dieta oraz odpowiednia suplementacja to cenne źródła składników niezbędnych dla ich prawidłowego funkcjonowania.
Powiedz "tak" mądrej suplementacji

Czasem, mimo zdrowego odżywiania, może okazać się, że w naszym organizmie brakuje niektórych składników odżywczych. Przyczyny niedoboru mogą być różne – czasem problemem jest zaburzone wchłanianie, innym razem szwankuje gospodarka hormonalna. W takiej sytuacji warto wzbogacić jadłospis o sprawdzone, odpowiednio zbilansowane suplementy diety, które dostarczą nam wszystkich witamin i mikroelementów dla zdrowia, urody i dobrego samopoczucia. Preparatem godnym polecenia jest np. Kerabione. W każdej kapsułce znajdziemy witaminy i minerały, które odżywią i zregenerują włosy oraz paznokcie. Preparat dostarcza także aminokwasów, które są podstawowym budulcem włosów, keratyny – białka, które znacząco wpływa na kondycję, sprężystość, elastyczność i połysk kosmyków. , sprężystość i młodzieńczy wygląd. Już po kilku tygodniach stosowania tego suplementu dostrzeżemy wyraźną poprawę kondycji płytki paznokciowej a także włosów i skóry. Kerabione to kapsułki piękna, którym warto zaufać.

Rekomendacja redakcji

Wypadanie włosów po ciąży

autor:

Kerabione

„Promieniejesz!” – taki komplement często słyszą kobiety spodziewające się dziecka. Nie bez powodu. Dzięki zdrowej diecie i zmianom zachodzącym w organizmie, kobiety w ciąży cieszą się „promienną” cerą, lśniącymi włosami i mocnymi paznokciami. Niestety po urodzeniu dziecka sytuacja ulega zmianie. Cera z lśniącej zmienia się w szarą i matową, paznokcie osłabiają się i łatwą łamią, a włosy przesuszają się albo przetłuszczają i, prawie zawsze, przerzedzają. Dlaczego włosy wypadają po ciąży? Kiedy włosy zaczynają wypadać? Czy wypadanie włosów da się zatrzymać, albo zmniejszyć jego skutki? Jak poprawić kondycję włosów i paznokci po ciąży? Przeczytaj artykuł.

Wypadanie włosów po ciąży

Ciąża

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Szczególnie ta pierwsza, kiedy przyszła mama po raz pierwszy doświadcza zmian jakie wiążą się z tym okresem życia. Kobiety w ciąży dbają o siebie w szczególny sposób. Z większą uważnością dobierają składniki pokarmowe, które mają zapewnić prawidłowy rozwój dziecka. Dlatego w diecie przyszłej mamy przeważają owoce i warzywa, a do organizmu dostarczane są, przede wszystkim, wartościowe substancje odżywcze. Wszystko to wpływa korzystnie na organizm, co skutkuje poprawą wyglądu i kondycji cery, włosów i paznokci.

Po porodzie

Z chwilą urodzenia dziecka kobieta doświadcza kolejnych zmian. Wiążą się one głównie z opieką nad nowonarodzonym człowiekiem (czyli pielęgnacją i karmieniem). Niejednokrotnie towarzyszy im wiele wyrzeczeń, jak chociażbym krótszy, przerywany sen, czy zmiana diety na lekkostrawną dla maluszka, a mniej wartościową dla mamy. Ale to nie jedyne zmiany, jakich doświadcza kobieta po urodzeniu dziecka. Te największe zachodzą bowiem w jej organizmie w okresie połogu. W okresie 6 do 8 tygodni cofają się zmiany, które zaszły w ciele kobiety podczas ciąży i porodu.

Dlaczego po ciąży wypadają włosy?

Mało snu, nagła zmiana diety, uboga w witaminy i minerały dieta wpływają na pogorszenie stanu włosów po ciąży. Ale nie są jedyną przyczyną wypadania włosów. Największą winę za to ponoszą zmiany w funkcjonowaniu gospodarki hormonalnej świeżo upieczonej mamy. W ciąży poziom estrogenu w organizmie kobiety rośnie, z kolei już 3 godziny po porodzie gwałtownie spada. Pod koniec pierwszego tygodnia estrogeny osiągają stężenia sprzed ciąży. U matek karmiących estrogeny osiągają prawidłowe stężenie dużo później, dlatego włosy wypadają najczęściej dopiero pod koniec karmienia.

Warto podkreślić, że wypadanie włosów jest zjawiskiem normalnym. Każdego dnia w toku naturalnych procesów tracimy do 100 włosów. Po narodzinach dziecka liczba ta może, i najczęściej ulega wzrostowi. Proces wypadania włosów po ciąży rozpoczyna się mniej więcej w trzecim miesiącu po porodzie i może utrzymać się do 12 miesięcy. Aby go lepiej zrozumieć, warto poznać fazy wzrostu włosa.

W cyklu wzrostu włosa wyróżniamy 3 fazy:

FAZA ANAGEN - to aktywna faza wzrostu włosa w mieszku włosowym. Trwa od 2 do 7 lat w zależności od indywidualnych uwarunkowań genetycznych. W normalnych warunkach na owłosionej skórze głowy w fazie anagen znajduje się aż 90% włosów.

FAZA KATAGEN - faza zanikania, która następuję bezpośrednio po anagenie i trwa od 14 do 21 dni. W tym czasie w korzeniu włosa zachodzą procesy przebudowy - włos zostaje wypchnięty w kierunku powierzchni skóry. Na owłosione skórze głowy około 10 % włosów znajduje się w fazie katagenu.

FAZA TELOGEN - jest to faza wypadania, w której włos jest całkowicie zrogowaciały. Już w fazie katagen cebulka włosa staje się coraz cieńsza i traci połączenie z mieszkiem włosowym. W rezultacie tego procesu włos wypada przy myciu, czy czesaniu. W fazie telogenu znajduje się zazwyczaj około 1 % włosów na skórze głowy. W ciągu 30-90 dni na pustym miejscu pojawia się nowy włosek (tzw. baby hair) i cały cykl zaczyna się od nowa.

W ciąży, na skutek zmian hormonalnych, dochodzi do przedłużenia fazy anagen (czyli fazy wzrostu), a po porodzie, kiedy wszystko wraca do normy – włosy, które normalnie wypadałyby codziennie przez 9 miesięcy, nagle przechodzą do fazy katagen i zaczynają masowo wypadać przyprawiając młode mamy o niemałe zmartwienie.

Pielęgnacja włosów po ciąży

Aby zapewnić prawidłową kondycję włosów, i przede wszystkim, zminimalizować ryzyko ich wypadania, warto przede wszystkim zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę (bogatą w składniki mineralne i witaminy). Jest to o tyle trudne, że świeżo upieczone mamy, często zaskoczone nową rzeczywistością, swoje potrzeby realizują na końcu. Nie mają czasu na przygotowanie odpowiedniego posiłku, jedzą to co łatwo i szybko przygotować, a czasem w pośpiechu omijają posiłki. Równie często młode mamy decydują się na dietę eliminacyjną, która ma dostarczyć dziecku lekkostrawne składniki i pomóc w „brzuszkowych” problemach. Dlatego młodym mamom zaleca się przyjmowanie suplementów bogatych w szczególnie w tym czasie potrzebne mikroelementy.

Przy wyborze takiego suplementu warto zwrócić uwagę na jego przeznaczenie. Komu jest dedykowany produkt? Czy może być stosowany przez kobiety w ciąży? Czy jest odpowiedni dla matek karmiących? Oczywiście, warto również zapoznać się ze składem produktu i sprawdzić, czy rzeczywiście będzie spełniał potrzeby młodej mamy.

Kiedy wypadanie włosów po ciąży powinno zaniepokoić?

Gospodarka hormonalna stabilizuje się do roku po porodzie. Również do tego momentu włosy powinny przestać wypadać. Powodem do niepokoju jest zbyt intensywne wypadanie włosów po tym czasie. Może ono być objawem niedoboru składników mineralnych, albo świadczyć o poważnej chorobie, dlatego konieczna jest konsultacja lekarska. Po przeprowadzeniu odpowiednich badań i szczegółowego wywiadu z pacjentem, specjalista zidentyfikuje przyczynę wypadania włosów i zdecyduje o sposobie leczenia.

Rekomendacja redakcji
uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.